«

Jun 29 2018

Wa verzekering, ik wou dat ik all risk was verzekerd na mijn ongeluk

Spijt van Wa verzekering.Wa Verzekering

Nadat ik een ongeluk had gehad met mijn auto, waarbij mijn auto total-loss is verklaard, baalde ik enorm dat ik slechts een wa-verzekering had afgesloten voor mijn auto. Een Wa verzekering, of te wel een wettelijke aansprakelijkheidsverzekering, is verplicht als je een auto hebt want anders krijg je automatisch een boete. Ik was heel trots op mijn auto, een renault megane van slechts 5 jaar oud en dat was de eerste jongere auto die ik zelf had gekocht. Ik heb met mijn ongeluk gelukkig alleen blikschade opgelopen en zijn er verder ook geen slachtoffers gevallen. Echter de persoon die het ongeluk heeft veroorzaakt was door rood gereden en ook waren er getuigen die dit konden bevestigen. De politie is uiteraard aanwezig geweest en heeft van iedereen een verklaring opgesteld. Iedereen die betrokken was geweest werd meegenomen naar het bergingsbedrijf in de buurt waar iedereen in de kantine een schadeformulier moest invullen. Dit was een redelijke puzzel maar gelukkig hebben de agenten goed geholpen. Na een bakje koffie werd ik gelukkig opgehaald door mijn vrouw die erg geschrokken was van het hele voorval.

De volgende dag, nadat we van de schik waren bijgekomen, heb ik gelijk mijn tussen persoon, Jes assurantiën in Amsterdam, gebeld. Aangezien ik totaal geen ervaring heb met het hoe en wat na een ongeval, heb ik hem gevraagd wat de stappen zijn en wat ik moet doen. Hij zei dat ik het schadeformulier naar hem toe moest sturen en dat alles dan geregeld zou worden. Na wat op en neer gemaild te hebben, leek alles geregeld te zijn en kon ik verder met mijn dagelijkse bezigheden,

Echter, na een paar weken hadden we eigenlijk nog helemaal niets van iemand gehoord, niet van de wa-verzekering en ook niet van Jes assurantiën.

Dus besloot ik om nog maar eens te bellen met de tussen persoon. Die vertelde mij dat alles was geregeld en dat het wachten was op de wa verzekering persoon. Maar na nog een week of 2 wilde ik toch wel eens weten hoe het zat en ben ik direct gaan bellen met de verzekering. Die vertelde mij, omdat ik alleen een wa verzekering had, dat de schade die ik wilde verhalen op een Duitse man, via de rechtsbijstand verzekering van DAS moest worden geregeld. Ik was er natuurlijk vanuit gegaan dat mijn tussenpersoon dit wel geregeld zou hebben. Dit viel me wel tegen, maar ach, dus toch maar zelf contact opgenomen met DAS verzekering en het hele verhaal ook bij hun neergelegd. Deze partij reageerde wel adequaat en ondernam dus gelijk actie. Het vervelende met een wa verzekering is dus dat je niets krijgt uitbetaald zolang de verzekeraar de schade niet kan verhalen. Dus inmiddels wacht ik nog steeds op mijn geld. Gelukkig heb ik voor de auto, via een dealer, een opkoper weten te vinden die een behoorlijk bedrag heeft betaald. Dit is dan wat je op korte termijn kunt regelen. Want als je dus op de verzekeringen moet wachten, dan ben je in zo’n geval zo maar een half jaar verder.

De tussenpersoon heeft inmiddels meer steken laten vallen. Zo kregen wij op een gegeven moment een brief thuis van de RDW dat onze andere auto niet verzekerd zou zijn. Dus natuurlijk ben ik gelijk gaan bellen hoe dit kan. Er bleek een fout gemaakt te zijn en hij zou het oplossen. Wij hadden immers aangegeven dat de auto, waarmee ik het ongeluk had gehad, uit de wa-verzekering gehaald zou worden en de andere auto uiteraard niet, Daar was niets mee aan de hand en er was ook totaal geen aanleiding om deze uit de verzekering te schrappen. Uiteraard hebben we de mail wisseling hierover nog als bewijs dat wij dus geen opdracht hiervoor hebben gegeven. Sterker nog, Jes assurantiën heeft nog gevraagd of er een andere auto voor in de plaats zou komen. Waarop ik geantwoord heb dat we het bij 1 auto houden. Maar goed, een fout is menselijk en dat kan gebeuren. Een paar weken later viel dus de boete bij ons op de mat. €409,- alstublieft!  Weer bellen uiteraard  en er werd beloofd dat het goed zou komen. Er zou contact worden opgenomen met de verzekeraar zodat het recht gezet zou worden etc. Maar helaas nu hebben we de boete inmiddels maar betaald omdat niet op een verhoging van de boete zitten te wachten. Na dat we contact hebben gehad met diverse instanties over de gang van zaken hebben we besloten om onze rechtsbijstand weer in te schakelen. Ook is er een melding gemaakt bij de AFM (Autoriteit financiële markten) . De AFM kon voor ons niets betekenen maar was wel heel erg geïnteresseerd in hoe de zaak zou worden afgehandeld. Ik vermoed dat als dit niet wordt geschikt dat de AFM Jes assurantiën op de vingers gaat tikken. Maar goed dat weet ik natuurlijk niet zeker. Wat ik wel weet is dat ik ze op de hoogte ga houden van dit verhaal. De rechtsbijstand verzekering heeft mij verteld dat ze contact gaan opnemen en gezien dit een jurist is heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Echter ben ik bang dat het weer een lang verhaal gaat worden net zoals de wa verzekering voor het ongeluk.

Ik hoop dat ik met mijn verhaal iemand kan helpen en als je op het punt staat om een wa-verzekering af te sluiten.

Mocht dit het geval zijn, bedenk dan goed dat als je je auto total-loss rijdt, je alleen de dag waarde krijgt. In mijn geval was ik dus beter af geweest met een all-risk auto verzekering.